22/23 interjú #19 Nemesys Games

Józsa Szabolcs mesél Elder Scrolls Online-ról, GDC előadásról és a gamejam-ek fontosságáról.

2022 végén felkerestünk számos hazai játékfejlesztőt és a videójátékokhoz kapcsolódó területek képviselőit, hogy meséljenek arról hogy telt az elmúlt időszak és mik a tervek a jövőre nézve.

Jó ideje alig hallani a Nemesys Games játékairól, mi történt 2022-ben nálatok? Mivel foglalkoztok jelenleg?

Ez azért van mert kb 2018 óta nem gyártunk már önálló játékot. Co-development stúdió vagyunk akik nagy, elsősorban nyugati stúdióknak segítenek be a projektjeikbe.

Milyen studióknak dolgoztok be, melyik játékokon dolgoztok, ha ez publikus?

A legtöbb nem publikus sajnos. A technológiai területen nem mindig kerül fel az ember a credits list-re… De a ZeniMax-on kívül pl dolgoztunk a Disney-nek és a, Unity-nek is.

Miért váltottatok co-developmentre a saját fejlesztés helyett?

Hosszú történet, de dióhéjban elmesélve azt találtuk, hogy a külföldi művészeti oktatás kategóriákkal jár előrébb (játékipari felhasználás szemszögéből) mint az itthoni, így ez egy állandó versenyhátrány lenne a nemzetközi cégekkel szemben. Mi mindig a világviszonylathoz határoztuk meg magunkat és ezen a téren hátrányt, míg a programozói tudás területén pedig inkább előnyt érzékeltünk. 4 év távlatából azt gondolom, hogy jó döntést hoztunk, ma már egyértelműen a AAA service company-k között tartanak számon minket az iparágban.

Az Elder Scrolls Online fejlesztésében aktívan részt vesztek/vettetek a Zenimax zászlaja alatt. Pontosan milyen feladatokat láttok el?

Részleteket sajnos nem árulhatok el, de nagyon sok területen ott vagyunk. Gyártunk játék feature-öket, fejlesztő eszközöket, sőt back-end rendszereket is. A fejlesztés továbbra is megy, a ZOS a legnagyobb partnerünk.

2020-ban együttműködési megállapodást kötöttetek a Zenimax-szel. Milyen hatással volt ez a játékokra vagy esetleg a csapat életére?

Nincs különösebb extra együttműködési megállapodás közötünk, a ZeniMax “csak” egy az ügyfeleink közül. Egy nagyon fontos kiemelt ügyfél, de dolgozunk más cégekkel is. Olyan szempontból mindenképp sokat változott az életünk, hogy a ZeniMax volt az első igazi AAA projectünk. Azóta nem kell nagyon reklámoznunk magunkat, megtalálnak a partnerek.

Decemberben megosztottátok, hogy egy kollégátok elő fog adni a tavaszi GDC-n. Hogy jött ez a lehetőség? Miről fog szólni? Visszanézhető lesz esetleg a GDC csatornáján?

Rettentően büszkék vagyunk Barabás Péter kollégánkra. Amennyire mi tudjuk ez az első alkalom, hogy a magyar játékiparból valaki előadhat a GDC-n, ami a szakma legnagyobb éves seregszemléje. Nagyon komoly, több hónapos kiválasztási procedúrán kellett megfelelnie, de külön öröm, hogy a legutóbbi konferencia hírlevélben már „highlight” ként szerepelt az előadása.

Maga az előadás egyébként nagyon technikai. Optimalizációról és mélyen rejtett hibák felderítésének folyamatáról fog szólni. Reméljük, hogy egyszer felkerül a GDC hivatalos youtube csatornájára.

Nagy hangsúlyt helyeztek az utánpótlás nevelésre, idén is lehetett veletek találkozni a BME állásbörzéjén. Fontos számotokra a folyamatos tudás átadás? Ez inkább misszió a részetekről vagy ilyen dinamikusan tudtok folyamatosan bővülni?

Misszió, aminek a mellékhatása, hogy 3-4-5 év múlva többen lesznek a játékiparban. Kezdettől fogva feladatként tekintettünk arra, hogy a játék szcéna-t erősítsük idehaza, de inkább olyan kiindulásból hogy látjuk a sok fiatalt akik vállalatirányítási rendszert programoznak, miközben lehetnének játékfejlesztők is. Lehetne sokkal érdekesebb, passion munkájuk a robotolás helyett. Mi imádjuk amit csinálunk, szeretnénk ha minél többekkel osztozhatnának ebben a jóban.

2017-ben indítottatok egy kreatív gamer tábort, mi lett ennek a kifutása, hogy sikerült? Lesz folytatás?

Sajnos a tábor nem lett tartós. Mint ahogy a játékfejlesztő oktatásunk se. Mindkettővel ugyanaz volt a probléma. Nem volt elég jól felkészült oktató, hogy vigye az osztályokat/diákokat. Aki pedig elég felkészült volt az viszont olyan pénzt kert amivel nem jött volna ki a matek, így szomorúan bár de elengedtük mindkét kezdeményezést. Nem mondom, hogy örökre, de egyelőre szögre akasztottuk mindkét projectet.

Ahogy a korábbi években, a covid után végre 2022-ben is volt gamejam nálatok. Hogy sikerült ez? Miért tartjátok fontosnak a gamejam közösséget így fenntartani, helyet biztosítani? Szoktatok házon belül saját jam-eket tartani?

Először is had ragadjam meg az alkalmat, hogy elmondjam, hogy most lesz január végén ismét JAM nálunk, a Global Game Jam. A JAM-ek szerintünk rettentő fontosak a már fent is említett közösségi szempontból. A kezdőknek egy lehetőség, hogy az első játékukon dolgozzanak és megkapják az első sikerélményüket. Rájöjjenek, hogy nem is olyan őrült nehéz ez mint ahogy gondolták. A haladóknak jó lehetőség, hogy profiktól tanuljanak. A profiknak meg nagyszerű alkalom, hogy megéljék azt, hogy milyen jó segíteni tudást átadni a következő generációnak. Egy nagyszerű alkalom, hogy összejöjjünk, megéljük a kreativitásunkat, jól érezzük magunkat és a végén egy jót játszunk a játékokkal. Olyasmi mint egy kis játékfejlesztő ünnep. Mindenkinek nagyon ajánlom!

Miért csatlakoztatok ehhez a globális eseményhez? Kiket vártok az eseményre, milyen felkészültséggel vagy előképzettséggel? Hol tudnak jelentkezni?

A Global Game Jam a legnagyobb game jam a világon. Több ezer helyszínén egyszerre zajlik, így van egy nagyon komoly összetartozás érzése. Mindenkit sok szeretettel várunk előképzettségtől függetlenül. Mindig szeretem elmesélni, de volt egy alkalom, amikor az akkor 6 éves fiam vett részt „grafikusként” az egyik csapatban. Ha elsőre kicsit ijesztőnek tűnik, akkor érdemes csak lejönni és körülnézni valamelyik nap, így is szívesen látunk mindenkit.

Hozzánk ezen a linken lehet jelentkezni.

Mi lett a korábbi játékaitokkal? Támogatjátok, update-elitek még? Készülnek esetleg nextgen verziók belőlük?

Szeretnénk, de sajnos nem jut rá időnk.

Lett bármi különleges hozadéka esetleg az elmúlt évek kihívásainak a csapat életében?

Nálunk is sok minden átalakult. Eddig olyan biztonsági előírásoknak kellett megfelelnünk, ahol még a gépek is a padlóba voltak csavarozva, úgyhogy még a részleges home office ra se volt lehetőség. A covid óta viszont az óceán túloldalán is lazultak a szabályok, így mostanra nálunk sem kötelező a bejárás. A csapat kb 1/3a pl permanens home office-ból dolgozik.

Másik hozadéka a covidnak, hogy minden cégnél felszaladtak a játékos számok, így hírtelen még több munka lett a piacon. Még többen érdeklődnek a szolgáltatásaink iránt.

Mik a tervek a jövő évre? Bármi új játék, meglévőnek folytatás, nextgen remake?

Rengeteg tervünk van, a jövőre, de önálló saját játék nincs köztünk. Szeretnénk egy pár még nagyobb franchise-ban dolgozni. Egy Doom mondjuk nem volna rossz és nem is vagyunk messze az ID stúdiótól…

A többi 22/23 interjúnkat itt találod meg.

Ha tetszik amit csinálunk és szeretnél hozzájárulni, hogy a blog még sokáig működjön és reklámmentes maradjon, akkor támogass minket Patreon-on.

Kövess minket azon a felületen, amit a legszívesebben használsz:
Discord, Facebook, Facebook csoport, Instagram, Twitter, RSS

22/23 interjú #19 Nemesys Games” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Új írása

Válasz írása

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Működteti a WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt szereti: